diff --git a/puredata_fr.md b/puredata_fr.md index 868bab2..7577ba9 100644 --- a/puredata_fr.md +++ b/puredata_fr.md @@ -396,8 +396,50 @@ externals** option. \newpage +## Chapter 9: package manager, external libraries -## Chapter 9 : Drum machine +While it is very important and satisfying to make your own puredata patches from scratch, there are a lot of extra libraries that can provide you with essential building blocks. +Most of these can be installed with the build in package manager in puredata vanilla. +You can access it by going to the menu **help** and choosing **find externals**. +Some very useful ones are: + +* mrpeach (for everything network and OSC related) +* list-abs (list abstractions that make manipulating and searching lists very easy) +* cyclone (a bunch of useful little gems) +* comport (for interfacing with arduino and other serial devices) +* hid (useful for gamepads and joysticks) + +![installing externals](./resources/dniz.jpg) + +You can see all the externals that you have installed by going to the **help** menu and choosing the **browser**. +Most libraries come with extensive help files to get you going in no time. + +![externals browser](./resources/f33w.jpg) + +Now, a *very* powerful collection of synthesizer building blocks is called **automatonism**. +This is more than a library of abstractions, it makes puredata an easy to use modular synth. +While I absolutely love this software, a basic understanding of puredata vanilla will go a long way. +You can download automatonism from the link below. + +![automatonism](./resources/automatonism.png) + +### Resources: + +* **online information** + * [automatonism](https://www.automatonism.com/the-software) + +--- + + + +## Chapitre 10 : Filtres + +Installer le external qui va bien pour le bob ++ test + ++ lissage fréquences de coupure + + +## Chapitre 11 : Drum machine On peut charger et jouer des fichiers sons à l'aide de l'objet **readsf~**. Pour cela il faut déclencher l'envoi d'un **message "open Chemin/Vers/Mon_Fichier.wav"** dans l'objet readsf~. Le chargement du fichier est alors complètement géré par Pure Data. @@ -427,8 +469,13 @@ Ci-dessous, vous trouverez des patches d'une boîte à rythme très simple, et d \newpage +## Chapitre 12 : Sub-patches et Abstractions -## Chapitre 10 : Pure Data Orchestra +\newpage + + + +## Chapitre 13 : Pure Data Orchestra La boîte à rythme de l'exemple précédent peut être utilisée pour créer un patch qui joue à la fois de la musique séquencée (aléatoire), et des boucles des synthés précédents. @@ -452,7 +499,7 @@ Pour gérer les transitions entre notes, un nouvel objet appelé **vline~** est \newpage -## Chapitre 11 : effets audio avancés - délai +## Chapitre 14 : effets audio avancés - délai Parmi les effets audio, les plus basiques (présents dans l'exemple précédent Pure Data Orchestra) sont les filtres. Ils filtrent - c'est-à-dire suppriment - certains fréquences du signal, comme les fréquences hautes, les fréquences basses, les médiums, etc. @@ -467,13 +514,16 @@ Par rapport aux simples connexions de signaux de données, sur lesquelles le son ### Challenge * Transformer ce délai en un effet "écho". Pour cela, il faut ajouter un *feedback*, c'est-à-dire que la ligne de délai doit additionner à elle-même le signal d'entrée avec délai. On obtient ainsi un "écho" qui dure assez longtemps (plusieurs réflections du son, de plus en plus faibles) +* Rajouter un filtre sur les réflections de l'écho, pour faire un *space echo* ### Ressources * [Delay sur wikipedia (avec extraits audio)](https://fr.wikipedia.org/wiki/Delay_(effet)) * [Patch du délai simple](./resources/11_delay.pd) * [Patch du délai écho](./resources/11_delay-feedback.pd) -## Chapitre 12 : effets audio avancés - flanger + + +## Chapitre 15 : effets audio avancés - flanger Un autre effet est le flanger. Le principe est assez proche du délai : on va ajouter au signal sonore une copie de lui-même, mais avec cette fois un délai très court. L'effet obtenu est assez facilement reconnaissable (essayer le patch ci-dessous). @@ -491,47 +541,11 @@ Un autre effet est le flanger. Le principe est assez proche du délai : on va aj * [Patch du flanger](./resources/12_flanger.pd) -## Chapitre 13 : musique contrôlée par la météo - -## A short intermezzo - -While it is very important and satisfying to make your own puredata patches from scratch, there are a lot of extra libraries that can provide you with essential building blocks. -Most of these can be installed with the build in package manager in puredata vanilla. -You can access it by going to the menu **help** and choosing **find externals**. -Some very useful ones are: - -* mrpeach (for everything network and OSC related) -* list-abs (list abstractions that make manipulating and searching lists very easy) -* cyclone (a bunch of useful little gems) -* comport (for interfacing with arduino and other serial devices) -* hid (useful for gamepads and joysticks) - -![installing externals](./resources/dniz.jpg) - -You can see all the externals that you have installed by going to the **help** menu and choosing the **browser**. -Most libraries come with extensive help files to get you going in no time. - - -![externals browser](./resources/f33w.jpg) - -Now, a *very* powerful collection of synthesizer building blocks is called **automatonism**. -This is more than a library of abstractions, it makes puredata an easy to use modular synth. -While I absolutely love this software, a basic understanding of puredata vanilla will go a long way. -You can download automatonism from the link below. - -![automatonism](./resources/automatonism.png) - -### Resources: - -* **online information** - * [automatonism](https://www.automatonism.com/the-software) - ---- +## Chapitre 16 : Musique contrôlée par la météo +- - - \newpage - - # Video ## Creating a GEM window and drawing a pretty cube