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Gwendal Le Vaillant 2019-07-04 22:00:31 +02:00
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@ -396,8 +396,50 @@ externals** option.
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## Chapter 9: package manager, external libraries
## Chapter 9 : Drum machine
While it is very important and satisfying to make your own puredata patches from scratch, there are a lot of extra libraries that can provide you with essential building blocks.
Most of these can be installed with the build in package manager in puredata vanilla.
You can access it by going to the menu **help** and choosing **find externals**.
Some very useful ones are:
* mrpeach (for everything network and OSC related)
* list-abs (list abstractions that make manipulating and searching lists very easy)
* cyclone (a bunch of useful little gems)
* comport (for interfacing with arduino and other serial devices)
* hid (useful for gamepads and joysticks)
![installing externals](./resources/dniz.jpg)
You can see all the externals that you have installed by going to the **help** menu and choosing the **browser**.
Most libraries come with extensive help files to get you going in no time.
![externals browser](./resources/f33w.jpg)
Now, a *very* powerful collection of synthesizer building blocks is called **automatonism**.
This is more than a library of abstractions, it makes puredata an easy to use modular synth.
While I absolutely love this software, a basic understanding of puredata vanilla will go a long way.
You can download automatonism from the link below.
![automatonism](./resources/automatonism.png)
### Resources:
* **online information**
* [automatonism](https://www.automatonism.com/the-software)
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## Chapitre 10 : Filtres
Installer le external qui va bien pour le bob
+ test +
+ lissage fréquences de coupure
## Chapitre 11 : Drum machine
On peut charger et jouer des fichiers sons à l'aide de l'objet **readsf~**. Pour cela il faut déclencher l'envoi d'un **message "open Chemin/Vers/Mon_Fichier.wav"** dans l'objet readsf~. Le chargement du fichier est alors complètement géré par Pure Data.
@ -427,8 +469,13 @@ Ci-dessous, vous trouverez des patches d'une boîte à rythme très simple, et d
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## Chapitre 12 : Sub-patches et Abstractions
## Chapitre 10 : Pure Data Orchestra
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## Chapitre 13 : Pure Data Orchestra
La boîte à rythme de l'exemple précédent peut être utilisée pour créer un patch qui joue à la fois de la musique séquencée (aléatoire), et des boucles des synthés précédents.
@ -452,7 +499,7 @@ Pour gérer les transitions entre notes, un nouvel objet appelé **vline~** est
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## Chapitre 11 : effets audio avancés - délai
## Chapitre 14 : effets audio avancés - délai
Parmi les effets audio, les plus basiques (présents dans l'exemple précédent Pure Data Orchestra) sont les filtres. Ils filtrent - c'est-à-dire suppriment - certains fréquences du signal, comme les fréquences hautes, les fréquences basses, les médiums, etc.
@ -467,13 +514,16 @@ Par rapport aux simples connexions de signaux de données, sur lesquelles le son
### Challenge
* Transformer ce délai en un effet "écho". Pour cela, il faut ajouter un *feedback*, c'est-à-dire que la ligne de délai doit additionner à elle-même le signal d'entrée avec délai. On obtient ainsi un "écho" qui dure assez longtemps (plusieurs réflections du son, de plus en plus faibles)
* Rajouter un filtre sur les réflections de l'écho, pour faire un *space echo*
### Ressources
* [Delay sur wikipedia (avec extraits audio)](https://fr.wikipedia.org/wiki/Delay_(effet))
* [Patch du délai simple](./resources/11_delay.pd)
* [Patch du délai écho](./resources/11_delay-feedback.pd)
## Chapitre 12 : effets audio avancés - flanger
## Chapitre 15 : effets audio avancés - flanger
Un autre effet est le flanger. Le principe est assez proche du délai : on va ajouter au signal sonore une copie de lui-même, mais avec cette fois un délai très court. L'effet obtenu est assez facilement reconnaissable (essayer le patch ci-dessous).
@ -491,47 +541,11 @@ Un autre effet est le flanger. Le principe est assez proche du délai : on va aj
* [Patch du flanger](./resources/12_flanger.pd)
## Chapitre 13 : musique contrôlée par la météo
## A short intermezzo
While it is very important and satisfying to make your own puredata patches from scratch, there are a lot of extra libraries that can provide you with essential building blocks.
Most of these can be installed with the build in package manager in puredata vanilla.
You can access it by going to the menu **help** and choosing **find externals**.
Some very useful ones are:
* mrpeach (for everything network and OSC related)
* list-abs (list abstractions that make manipulating and searching lists very easy)
* cyclone (a bunch of useful little gems)
* comport (for interfacing with arduino and other serial devices)
* hid (useful for gamepads and joysticks)
![installing externals](./resources/dniz.jpg)
You can see all the externals that you have installed by going to the **help** menu and choosing the **browser**.
Most libraries come with extensive help files to get you going in no time.
![externals browser](./resources/f33w.jpg)
Now, a *very* powerful collection of synthesizer building blocks is called **automatonism**.
This is more than a library of abstractions, it makes puredata an easy to use modular synth.
While I absolutely love this software, a basic understanding of puredata vanilla will go a long way.
You can download automatonism from the link below.
![automatonism](./resources/automatonism.png)
### Resources:
* **online information**
* [automatonism](https://www.automatonism.com/the-software)
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## Chapitre 16 : Musique contrôlée par la météo
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# Video
## Creating a GEM window and drawing a pretty cube